Table of Contents

server manager

context

dit document beschrijft hoe je server manager gebruikt om je Windows servers te beheren.

vereisten

werking

  1. Server Manager zorgt voor centraal beheer van alle Windows servers in je netwerk.
  2. van hieruit zijn alle gebruikelijke beheertools beschikbaar: user and computers, dns manager, dhcp manager, … en kan je serverrollen toevoegen/verwijderen.
  3. zodra je servers toevoegt wordt de server op basis van de serverrol ingedeeld.
  4. servers kan je toevoegen op basis van AD, DNS of via een csv-bestand.

server toevoegen

  1. start Server Manager
  2. kies: Add other server to manage
  3. geef (een deel van) de naam van de server. Ofwel in AD ofwel in DNS
  4. selecteer de server en kies OK
    nu wordt de server toegevoegd.

Note: Als de server in een ander domein zit dan het domein waarop je bent aangemeld, kies dan: Manage as en geef de credentials in.

server beheren

Zodra een server is toegevoegd, kan je die vanuit Server Manager beheren.

rollen toevoegen

  1. selecteer de server
  2. rechterklik en kies: Add Roles and Features

beperking

Server Manager wordt opgestart met de credentials van de aangemelde (domein)gebruiker.
Bewerkingen waarbij de PDC uit een ander domein moet gecontacteerd worden (bv. instellen van toegangsrechten via File and Storage Services: shares), zullen daarom falen met onderstaande boodschap:
Work-around is om Server Manager op te starten binnen dat domein.

problemen, problemen

meer info